Avustralya’da ehliyet almak

Sonunda mobiliteme 3 ay gecikmeli de olsa tekrar kavuştum. Burada toplu taşıma gayet yaygın ve kullanışlı olsa da, 2 yaşında bir yapışık ikiziniz varsa toplu taşımayla bir yerden bir yere gidip helak olmamak imkansız. Şu son 3 ay boyunca abi koalayı okula götürüp getirmede bayağı bir zorlandım. Hatta yağmur yağdığı günler resmen süründüm diyebilirim. Bir yandan şemsiye tut, bir yandan çantaları sırtlan, bir yandan bebek arabasını it, bir yandan abi koalaya göz kulak ol… Tam deli işiydi.. Neyse ki en son yazımda “konsolosluktan beklediğim döküman gelmedi hala” diye çemkirdikten bir hafta sonra belgemin geldiğini öğrendim. Ertesi gün hemen konsolosluğa koştum ve şimdi tam hatırlamıyorum ama 30 aud gibi bir para verip belgemi aldım. Direk service centre’a götürüp ehliyetimi sisteme eklettim. Bundan sonra driving test için randevu almak gerekiyordu. Onu da online ortamdan aldım. Sınav öncesindeki bir saat için de burada ailemizin sürüş hocası haline gelmiş olan Anthony isimli arkadaştan sürüş dersi ayarladım. Sonuç olarak geçen çarşamba bir saat sürüş dersi, sonrasında da 45 dk süren bir sürüş sınavından sonra ehliyetime tekrar kavuştum. Şimdi edindiğimiz bilgileri paylaşma vakti. Çünkü sharing is caring..

İlk olarak şunu belirtmeliyim, her sınavda olduğu gibi bu sınavın da kendine has bir dinamiği, içeriği ve akışı var. Herhangi bir sınavda başarılı olmak istiyorsanız sınavın içeriğine çalıştığınız kadar dinamiğine ve akışına da çalışmalısınız. Sizden beklenenleri ne kadar çok bilirseniz, başarı şansınız o kadar yüksek olur.

Sınav service centre’ın otoparkında başlıyor. Tabii ki önce gereken belgeleri içeriye veriyorsunuz, sonra sizi sınav yapacak olan test officer gelip sınav belgelerinizi inceliyor ve sınav başlıyor. Sınavı yapan elemanla beraber arabanıza gidiyorsunuz. Siz şoför koltuğuna geçiyorsunuz, eleman arabanın etrafında dolaşıp size işaretler vererek sinyalleri çalıştırmanızı istiyor. Sağ, sol ve fren sinyallerinizin çalışıp çalışmadığını kontrol ediyor. Sorun yoksa arabaya biniyor ve size sınavda hangi senaryoları yaptıracağını baştan söylüyor. Kerb-side stop, reverse/parallel/90/45 degree parking, hill start, three-point turn senaryolarından 2 tanesini yaptırıyorlar. Bana kerb-side stop ve reverse parking denk geldi. Bu senaryoların hiç birini öyle zorlayıcı, dar veya kalabalık alanlarda yaptırmıyorlar. Bu senaryoların dışında sizi sağa dön sola dön gibi yönlendirmeler vererek trafikte güvenli sürüş yapıp yapmadığınızı değerlendiriyorlar. Herhangi önemli bir trafik kuralını çiğnediğinizde (kırmızı ışıkta geçmek, hız limitlerine uymamak, stop tabelasında full stop yapmamak gibi) sınavınız başarısız oluyor ama bunu size sınav bitene kadar söylemiyorlar. Trafik kuralları dışında sergilemediğiniz her beklenen hareketten de (dönüşlerde sinyal vermemek, trafik koşullarına göre hızını ayarlamamak gibi) puan kaybediyorsunuz. Ama bu tip elzem olmayan hatalardan 10 taneye kadar yapabilirsiniz. Daha fazla yaparsanız yine sınavınız başarısız oluyor..

Gelelim dikkat edilecek noktalara.. Şu ana kadar sınav maceralarını bildiğim 5 kişi var. Onların da deneyimlerinden derlediğim tavsiyelerimi aşağıda madde madde yazıyorum.

  • Sınav öncesi service centre’ın verdiği guide to driving test kitapçığını mutlaka okuyun. Bu kitapçıkta da vurgulandığı gibi, low-risk driving sergilemek zorundasınız. Yanınızda oturan test officer’ın irkilmesine, fiziksel veya sözlü olarak müdahale etmesine neden olan herhangi bir manevra veya hareket yaptığınızda bilin ki o sınavdan hayır gelmeyecek..
  • Anthony, test officer’ların bu sınavda amaçlarının sizi fail ettirmek veya hata yapmanızı sağlayıcı duruma düşürmek olmadığını ısrarla vurguladı. Bazı test officer’lar gerçekten de çok hırt ve kaba olabiliyor. Onlardan herhangi bir yorum veya onay bekleme. Kısacası sana ne söyleniyorsa onu yap. Bir örnek verecek olursam, benim sınavımda test officer benden reverse parking yapmamı isterken, solda duran arabayı gösterdi ve arkasına park et dedi. Ama duran arabanın arkası da tam bir evin otoparkının girişiydi. Adam bana “ignore the driveway” dedi. Ben de dediği gibi yapıp, evin girişini kapatmak pahasına arabayı park ettim. Demem o ki böyle durumlarda “acaba adam beni yokluyo mu, evin park girişine park edilir mi hiç,  en iyisi ben daha geriye park edeyim” gibi düşüncelere kapılmayın 🙂 Adam ne diyosa yapın.
  • Dönüşlerde sinyal vermeyi sakın unutmayın.
  • Hız sınırını 1 km bile aşsan sınav başarısız oluyor. Ama hız sınırının çok altında da gidemezsin. Çok risk almamak için hız sınırının 10 km altında gitmekte fayda var. Hız sınırının 20 km altında gitmek de puan kaybettiriyor. Bunu ayarlamak bazen gerçekten zor olabiliyor. Eğer bu sizin için gerçekten zor olacaksa hız sınırını aşıp fail etmektense puan kaybetmek göze alınabilir.
  • Herhangi bir yolda hız sınırının ne olduğundan emin olamazsan test officer’a sorma hakkın var.
  • Araba hareket halinde değilken direksiyondan ellerini bırakabilirsin, ama sürerken mutlaka iki el de direksiyonda olacak. Örneğin kırmızı ışıkta beklerken rahatlayıp bir yudum su içebilirsin.
  • Döner kavşaklarda, döneceğin tarafa sinyalini verip kavşağa girip dönüşünü tamamladıktan sonra kavşaktan çıkarken sola sinyal vererek çıkmak artı puan kazandırıyor. Yapmamak puan kaybettirmiyor ama yapabiliyorsanız yapın.
  • Kırmızı ışık ve stop çizgilerinde arabanın burnu çizgiye değmeyecek şekilde durmalısın. Bunu ayarlamak için Anthony’nin verdiği tip şu şekilde: Senin görüş hizandan yan aynan çizginin üstüne geldiğinde dur.
  • Kerb’den kalkışlarda yol bomboş bile olsa 5 saniye boyunca sağa sinyal verip beklemelisin. 5 saniye sonra yolu aynalardan kontrol edip, en son omuz üstünden de bakmak suretiyle yola çıkmalısın. Şu omuz üstünden bakmak önemli. Puan kırıyorlar.
  • Yola çıkışlarda sen çıktıktan sonra arkadan gelen araba ile aranda 3 sn zaman farkı olmalı. Bunu nasıl ayarlarsın? Valla saymalı maymalı bir yöntemi vardı da ben onu yapamayacağım için aklımda tutmadım. Sonuçta hızlı gelen arabanın önüne atlama işte..
  • Şerit değiştirirken sinyal ver, aynadan kontrol et, en son omuz üstünden son bir kontrol edip öyle değiştir.
  • Intersection’lardan geçerken sağ ve sol katılan yoldan gelen var mı diye kafanı omuzlarına doğru çevirmek suretiyle bak.
  • Kırmızı ışıkta beklerken en öndeysen, yeşil yandığında hareket etmeden önce mutlaka kafanı çevirerek sağı ve solu kontrol ettikten sonra hareketlenmelisin.
  • Dönüşlerde, şerit değiştirmelerde mutlaka sinyal ver.
  • Tehlike oluşma olasılığı görürsen, mesela bir yayanın yola çıkma olasılığı, yanda sinyali yanan bir araba vs. ayağını gazdan çek, gerekirse hafifçe frene dokunki tehlikeyi farkettiğini test officer anlasın.
  • Kerb-side stopta kerbe en fazla 50 cm uzakta olmalısın. Manevran bittiğinde officer “secure the car” derse önce el frenini çek, sonra vitesi parka al ve kontağı kapat.
  •  Okul saatlerinde okul yakınlarındaki hız sınırı değişikliklerine mutlaka dikkat et.
  • Vitesi geri takarsan mutlaka vücudunu geri çevirerek dönüp arkayı kontrol et. Fakat geri giderken sürekli geri bakmana gerek yok. Aynalardan kontrol edebilirsin.
  • Stop tabelasında mutlaka araba tam durmalı. Hafif hafif ilerleyerek olmaz. İlk önce çizgi gerisinde tam durmalısın. Sonra yolu hala göremiyorsan yavaş yavaş görebildiğin noktaya kadar ilerleyebilirsin.
  • Stop tabelası önemli. Mutlaka bir iki stop tabelasından sizi geçireceklerdir. Zaten service centre park yeri çıkışlarında illaki bir tane oluyor.

Sonuç olarak bu sınavda sizin gerçekten ne kadar seri, ne kadar hızlı ya da ne kadar pratik araba kullandığınızı test etmiyorlar. Sergilemenizi bekledikleri davranışlar var ve onlara bakıyorlar. Siz her ne kadar ben bunları biliyorum ve sergiliyorum deseniz de bence bir bilene danışmakta fayda var. Bazen sizin yaptığınızı sandığınız davranış onların beklediği gibi olmayabiliyor. Bu anlamda daha önce test officer’lık yapmış birinden 1 saat ders almak bazen gereksiz olsa da bazen de sizi daha fazla sınav stresinden kurtarmış oluyor. Benim aldığım ders 70 aud idi. Ders alacaksanız da sınavı gireceğiniz yerde ders almanız tavsiye olunur. Bazen öyle yollar karşımıza çıkıyor ki ne yapacağımızı anlamamız dakikalar alıyor. Hocanın size o muhitteki tricky lokasyonları göstermesini mutlaka isteyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s